Hitro.bg - Всички офети за групово намаление
Hitro.bg - Всички актуални оферти
Hitro.bg - Всички оферти
Hitro.bg - Търсене във всички оферти Всички оферти за групово намаление Промоции, оферти Сайтът за зехтин и маслини
Групово пазаруване, изгодни оферти Клуб 50+ начало - Клуб 50+
Здравето от А до Я - Стволови клетки

Учени създадоха ембрионални стволови клетки за 30 минути

Ройтерс 2014-01-30
Стволови клетки : Учени създадоха ембрионални стволови клетки за 30 минути - стволови клетки, ДНК
Те са получени от нормални възрастни клетки, обработени с киселина

Учени от САЩ и Япония са направили пробив в изследванията със стволови клетки, откривайки евтин и лесен начин да препрограмират възрастни клетки от мишки и да ги върнат в състояние, наподобяващо ембрионалното, когато клетките са способни да се диференцират в различни клетъчни типове и тъкани.

С други думи - специалистите са успели да получат ембрионални стволови клетки без ембриони, предаде Ройтерс, озовавайки се на публикация в сп. "Нейчър". От откриването на ембрионалните стволови клетки, учените имат големи надежди за използването им в лечението на редица заболявания заради тяхната плурипотентност - способността да се
развиват в различни клетки и тъкани. Проблемът с ембрионалните стволови клетки обаче е, че извличането им означава унищожаване на ембриона, което повдига етични въпроси. С новия метод тези опасения отпадат. През 2006 г. учените предлагат алтернатива на ембрионалните клетки - т.нар. индуцирани плурипотентни клетки. Това са нормални възрастни клетки, върнати в недиференцирано плурипотентно състояние чрез внасянето на външен генетичен материал. Проблемът с индуцираните плурипотентни клетки обаче е, че могат да се диференцират само в някои клетъчни типове, за разлика от ембрионалните, които са в състояние да се развият във всеки тип клетка.

Сега авторите на настоящото проучване - специалисти от японския Институт за физико-химически изследвания и техни колеги
от болницата "Бригам енд уиминс" в Бостън и Харвардския медицински колеж в САЩ са демонстрирали, че всяка зряла
възрастна клетка (соматична клетка) има потенциала да се превърне в еквивалент на ембрионална стволова клетка.
Учените са демонстрирали в предклиничен модел новаторски и уникален начин за препрограмиране на възрастни клетки, който не изисква внасянето на външна ДНК - процес, използван при индуцираните плурипотентни стволови клетки.
В експериментите специалистите са оставили зрели възрастни клетки да се размножат, след което са ги подложили на стрес до почти краен предел, излагайки ги на различни стресови фактори - травма, ограничен кислород, киселинна среда. Учените са установили, че до дни клетките са оцелели и са се възстановили от стресовите стимули, връщайки се по естествен начин към състояние, подобно на това на ембрионалните стволови клетки.

Получените по този начин клетки, наречени STAP (Stimulus-triggered acquisition of pluripotency - Придобита под въздействие на стимули плурипотентност) клетки, са били в състояние да се диференцират и да се развият в различни клетъчни типове и тъкани в зависимост от условията, в които са поставени.

бутони за социални мрежи

"Още за здравето" - WEB TV

Научете децата да мият правилно зъбите си

Скъпи приятели,

Известно е, че първите 7 г. са най-важни в развитието. Точно в 14:29:32 на 14.04. 2007 г. стартирa Health.bg. Ние бяхме сред първите, които осъзнаха силата на специализираната здравна информация в интернет.

Светът се развива и през 2014 г. вече Ви предлагаме ново предизвикателство – единствената социална мрежа за лекари, стоматолози, фармацевти и пациенти.

Бъдете с нас и на адрес: www.credoweb.bg