Здравеопазване - Здравна политика
Съвременни тенденции при набиране на пациенти в клиничните проучвания
health.bg
02-11-2010
![]() През 2000 г. приходите от провеждане на клинични проучвания са били на стойност 6,38 млрд. долара, докато през 2010 г. те са нараснали на 23,65 млрд. долара. Причините са свързани със стареенето на населението и бързия растеж на фармацевтичните и биотехнологичните пазари по света. След като членството на България в ЕС е факт, процедурата за получаване на разрешение за провеждане на клинично проучване е оптимизирана и сведена до 2 месеца. След стартирането на проекта бързото и ефективно набиране на пациенти е от съществено значение, тъй като допринася за съкращаване пътя на лекарството до пазара, респективно редуциране на разходите. Централизираната система в здравеопазването улеснява избора на подходящи участници, тъй като болниците притежават база данни и регистри на заболелите. Въпреки това основната причина за увеличаване на сроковете за провеждане на клиничните проучвания е бавното набиране на пациенти. Установено е, че този процес отнема около 30% от времето на проекта, а в САЩ 90% от изпитанията забавят провеждането си в първоначално планираните срокове поради бавно набиране на подходящи лица. Ползването на реклама в такива критични моменти дава чудесни резултати и е спасило много проекти от провал. За реклама на клинични изпитвания би могло да се говори дотолкова, доколкото се дава информация за дадено клинично проучване, целяща ускоряване набирането на участници в него. Законът за лекарствените продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ) и Наредба № 31 за определяне на правилата за добра клинична практика не предоставят достатъчно подробни данни за рекламиране на клинично изпитване. Възможността за ползването на рекламата е дефинирана накратко в раздел II, чл. 3, точка 6 на Наредбата. Според текста се изисква предоставяне на „копие от всяка друга информация, която ще бъде използвана за набиране на участници и/или предоставяна на участник преди или по време на клиничното изпитване – оригинал и на български език”. Приложение 5 на ръководството касае рекламата в клиничните изпитвания. В него е описано на какви условия трябва да отговаря текстът за рекламата, като се посочва, че съдържанието на текста зависи както от самото проучване, така и от националното законодателство. Най-важни изисквания са отбелязване на изследователския характер на проекта, Съществуват много фирми, специализирани в предоставянето на рекламни услуги за клинични изпитвания. За целта те използват разнообразни средства - радио и телевизия, писма, постери и бюлетини, вестници и интернет сайтове. Някои фирми имат диференцирани услуги - за центровете на изпитването, за спонсорите и компаниите, включени в проекта. бутони за социални мрежи |
Скъпи приятели, Известно е, че първите 7 г. са най-важни в развитието. Точно в 14:29:32 на 14.04. 2007 г. стартирa Health.bg. Ние бяхме сред първите, които осъзнаха силата на специализираната здравна информация в интернет. Светът се развива и през 2014 г. вече Ви предлагаме ново предизвикателство – единствената социална мрежа за лекари, стоматолози, фармацевти и пациенти. Бъдете с нас и на адрес: www.credoweb.bg Последни статии |