Здравеопазване - Здравна политика
За инцидентите в болниците и отговорността
Даниела Севрийска
01-02-2011
![]() Д-р Кушев, наказанието на д-р Михаил Маджунов първият случай в София ли е на отнемане на лекарски права през последните години? Има старо правило, което гласи: сливици се оперират от април до края на май и от септември до края на октомври. И все пак д-р Маджунов е изпуснал това живо, здраво, право детенце не заради професионално незнание, а заради неглижиране. За съжаление за смъртта на Гери е виновна цялата здравна система. И ние като общество сме виновни. Не само лекарите – всички. Нека да не си правим илюзии – в болниците винаги ще има инциденти. Целта е да ги сведем до минимум. Хора се лекуват във всички болници и да – някои от тях умират. Но когато това се случва като последица от тежка катастрофа или сериозни изгаряния например, тогава човек го приема по-лесно, отколкото когато си отиват здрави деца. Какво практически означава тази мярка за д-р Маджунов и как след това той ще може да си възстанови правата? Всъщност какъв е максималният срок, за който можете по закон да отнемете правата на лекар? Смятате ли, че с това решение - да отнемете правата на д-р Маджунов, опровергавате широкоразпространеното в обществото мнение за лекарите „Гарван гарвану око не вади”? Ще извършите ли последващи проверки в УНГ клиниката на ИСУЛ, за да установите дали и как е променен начинът на работа там? По какъв начин си взаимодействате по подобни казуси с другите контролни институции – Медицинския одит, Инспектората на МЗ, НЗОК?
Защо все още неблагоприятните случаи от медицинската практика стават обществено достояние не чрез държавните институции, а след сигнали на близки в медиите? Друг е въпросът, че не трябва да се стига дотам пациентите да се оплакват от своите лекари. Ръководството на лечебните заведения трябва да въведе някакъв ред, алгоритъм на работа, който да е задължителен за всички. В момента имаме стандарти, които просто трябва да се изпълняват. Алгоритъмът за приема на болния и всички тези неща са известни много отдавна в нашата страна, но не се изпълняват, т.е. никой не контролира изпълняването на алгоритъма. Как болният се приема в болницата – първо какво се прави, второ какво се прави, как отива в отделението, как бива изписван, как бива лекуван, как бива информиран – всички тези неща ги има черно на бяло написани във всички учебници и наръчници по социална медицина и здравен мениджмънт. Аз съм правил много от тях, помагал съм и на други колеги. Там е посочено какво трябва да знае един болен, когато го изписваш, как трябва да му напишеш всичките неща, които трябва да направи, дори диетичния му режим. Тези процедури са възможни, могат да се правят и това не е никак трудно. Казвам го с огромно огорчение, но имам чувството, че в последно време ние, лекарите, много си неглижираме работата. И като че ли забравяме, че у нас, когато пациентът е доволен от своя лекар, той винаги намира начин да изрази своята благодарност, а когато се налага, дори да го защити. бутони за социални мрежи |
Скъпи приятели, Известно е, че първите 7 г. са най-важни в развитието. Точно в 14:29:32 на 14.04. 2007 г. стартирa Health.bg. Ние бяхме сред първите, които осъзнаха силата на специализираната здравна информация в интернет. Светът се развива и през 2014 г. вече Ви предлагаме ново предизвикателство – единствената социална мрежа за лекари, стоматолози, фармацевти и пациенти. Бъдете с нас и на адрес: www.credoweb.bg Последни статии |